• Community
  • Trainingen
    • Winkelmand

      • Inloggen
CanZs CommunityCanZs Community
  • Community
  • Trainingen
  • Winkelmand

    • Inloggen

Gastblogs!

  • Home
  • Kenniskasteel
  • Gastblogs!
  • Gastblog: De schrijfwijzer!

Gastblog: De schrijfwijzer!

  • Categorieën Gastblogs!
  • Datum 25 mei 2020

Dit is een gastblog geschreven door Sam Nieborg van SamAssisteert!
Wil jij ook je kennis delen door middel van een gastblog? Neem gerust contact met ons op!

“Een zinvolle investering voor je bedrijf”

Een sterke schrijfwijzer maakt deel uit van de huisstijl, net zoals je logo en de kleuren van het bedrijf. Hierin staat beschreven waaraan alle (schriftelijke) communicatie minimaal moet voldoen. Met een schrijfwijzer kun je medewerkers van het bedrijf helpen en laten zien hoe jij wilt dat er met klanten gecommuniceerd wordt. Denk hierbij aan spelling, communicatie op dezelfde manier, maar ook hoe je woorden wilt gebruiken, zoals u of je in een zin.

Waarom een schrijfwijzer?

Een schrijfwijzer schept duidelijkheid. Het vormt een eenheid in het schrijven van e-mails, brieven en hoe iedereen zijn voicemail inspreekt, etcetera. Tevens helpt de schrijfwijzer mee aan het bereiken van de gewenste uitstraling. Een schrijfwijzer bevat richtlijnen die zijn opgesteld door het bedrijf voor (schriftelijke) communicatie en laat zien hoe het bedrijf wil dat de medewerkers met de klanten communiceren. Naast afspraken staan er ook veel tips, handvatten en suggesties in. Dit document is er om te zorgen dat de schrijfvaardigheid en uniformiteit van bedrijven verbetert en op peil blijft.

Weet jij het?
• u hebt of u heeft
• drs. De Jong of drs de Jong

Afspraken en regels

Er zijn verschillende spellingsvormen en er is niet altijd een goed of een fout. Het is belangrijk dat je consistent bent in je communicatie naar (potentiële) klanten. Je kunt nog zo uniform werken, maar als er slordigheden in de teksten staan, dan sla je alsnog de plank mis. Besteed dus aandacht aan regels en afspraken en neem veelvoorkomende vaktermen op in je schrijfwijzer. Hieronder enkele voorbeelden:
• HBO-er of hbo-er.
• Managementassistant of management assistant

Schrijfwijzer opstellen; wat staat er zoal in?

Wat is belangrijk bij het opstellen en waar moet je aan denken bij het maken van een schrijfwijzer.

• Benoem de kernwaarden. Het ‘spiekbriefje’ dat iedereen kan gebruiken.
• Wat is het doel? Correct spellinggebruik of klantvriendelijkheid bevorderen?
• Welke onderwerpen wil je beschrijven?
• Wat is de stem van jouw bedrijf? Kies je voor een luchtige toon met een grapje of juist zakelijk?
• Vormgeving, opmaak van documenten en stijlkeuze.
• Hoe stel je de schrijfwijzer beschikbaar?
• Hoe vaak wil je de schrijfwijzer herzien, updaten?
• Is de schrijfwijzer voor intern of extern gebruik?
• Hoe blijven we aandacht houden voor de schrijfwijzer?
• Bronnenlijst opstellen en verwijs naar woordenlijsten en grammaticaboeken.
• Specifieke woorden voor jouw bedrijf beschrijven.
• Jargon.
• Namen van producten en diensten.
• Hoe schrijf je getallen en telefoonnummers?
• Hoofdletter en afkorting gebruik.

Een schrijfwijzer opstellen? SamAssisteert helpt!
In de praktijk blijkt dat het opstellen van een schrijfwijzer veel tijd kost, maar een zinvolle investering is voor je bedrijf. Ga je hiermee aan de slag, bedenk dan dat de schrijfwijzer een ‘levend’ document is.

Wil je het liever uitbesteden of heb je vragen, neem dan contact met mij op: Sam Nieborg van SamAssisteert via 06-20397870, sam@samassisteert.nl

author avatar
Marketingbureau CanZs

Vorig artikel

Spetterende infographics!
25 mei 2020

Volgend artikel

Een succesvolle landingspagina!
16 juli 2020

Wellicht vind je dit ook interessant

Gastblokg Schrijfwijzer!
Gastblog: De schrijfwijzer!
25 mei, 2020

Welkom in het Kenniskasteel!

Hier delen wij onze kennis op het gebied van marketing en ondernemerschap om jou verder te helpen met de marketing van jouw bedrijf!

Deze kennis delen wij via ondernemerstips, marketingvideo’s, marketingtools, handige formats en nog veel meer!

Naast de content die Marketingbureau CanZs zelf schrijft is er ook ruimte voor gastblogs!
Zo kan jij jouw kennis en expertise met andere ondernemers delen zodat zij precies weten wat jij hen te bieden hebt! Zo kunnen wij elkaar versterken in de groei van onze bedrijven.

Wil jij ook je kennis delen door middel van een gastblog? Neem gerust contact met ons op!

Categorieën

  • Gastblogs!
  • Marketing
  • Ondernemerschap
  • Social Media

Tags

Artikel Format/sjabloon Video

Copyright © CanZs 2020

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}